Heliskiën in Kamchatka, Rusland

Mei 2018, heliskiën in Rusland wat een onvergetelijke ervaring was dat!

03 / 03 / 2017 - Renee Smit

De heenreis

Na een lange reis van ruim 18 uur (inclusief 10 uur tijdsverschil is dat 28 uur) komen we aan bij ons hotel. We worden uiterst vriendelijk ontvangen en moeten meteen aanschuiven voor de lunch. Heel lief, maar ik ben zo moe… Na de lunch volgt een uitgebreide briefing mbt helikopter- en snowsafety. Heel leerzaam, maar ik ben zo moe…

Na de briefing gaan we allemaal naar buiten voor de training met lawinepiepers, sondes en scheppen. Al snel rennen we door de sneeuw, graven we gaten en proberen we zo snel mogelijk de begraven piepers te vinden. De noodzakelijke concentratie in combinatie met de frisse lucht werkt: ik begin zowaar minder moe te worden en krijg al wat ski-kriebels!

Na de kennismakingsborrel (er zijn 14 gasten, 7 nationaliteiten, verdeeld over 2 helikopters) en het diner gaat iedereen vroeg naar bed.

Mijn eerste heliski ervaring

De volgende dag is het zover. Voor mij is het de eerste keer in een helicopter, maar dat went snel. We worden door de kundige flightcrew afgezet op één van de vele vulkanische hellingen van Kamchatka. De gidsen checken de sneeuwcondities en daarna mogen we los.

De sneeuw is boterzacht, de afdaling lang en behalve onze groep is er niets of niemand te zien. Of wel? Een beer! Hij is ver genoeg om niet “eng” te zijn, maar we kunnen hem duidelijk zien. Prachtig.

Bijzondere afdalingen

De komende dagen skiën we van de top naar de zee (de helicopter staat op het kiezelstrand op ons te wachten), langs werkende geisers in een actieve vulkaan (ja, zwavel ruikt echt naar rotte eieren), door een verlaten voormalige legerbasis (een geheim dorp zonder naam, alleen een nummer) en vooral lang, vaak en heerlijk op zachte lentesneeuw.

Rustdag

Omdat de omstandigheden zo goed zijn en we zoveel vliegen, zijn we na dag 3 al bijna door onze vlieguren heen. Na onderling overleg besluiten we een rustdag in te lassen en de resterende vliegtijd op dag 5 op te maken. Dat valt mooi samen met de all-you-can-eat-kingcrab/vodka-avond die het hotel gepland heeft: niemand hoeft de volgende dag te sporten en voor sommigen is dat genoeg reden om er een vloeibaar feestje van te maken. Het is tenslotte vakantie!

De rustdag gebruiken we om het stadje Petropavlovsk te ontdekken. Hoewel het geen bruisende metropool genoemd kan worden, vermaken we ons prima met de wilde zeeleeuwen in de haven en de jacht op goede souvenirs.

De laatste dag

Ook op de laatste dag weten de gidsen weer prachtige afdalingen te vinden, ondanks de stijgende temperaturen. En omdat we toch aan de Beringzee eindigen, kunnen we best een duik nemen toch? Het water is behoorlijk koud, maar dat maakt weer een beter verhaal voor thuis.

Na de laatste vlucht worden we bij het hotel opgewacht met muziek, hapjes en drankjes. We praten, lachen en genieten na van de mooie dagen die we gehad hebben.

Heli-skiën in Kamchatka is indrukwekkend. De ruige natuur, de stilte, het oneindige niets… en natuurlijk HEEL VEEL SKIËN!

Tot de volgende keer!

Wij maken jouw reis avonturen waar

Epique heeft de kennis, de ervaring en staat klaar om te helpen met het organiseren van jouw droomreis.